دابل چاکلت‌ها – بخش یکم

 

بعد از مدت‌ها، سلام!

نبودیم. ترکیدیم. چسب زدیم. دوباره نبودیم.

ولی الان هستیم 🙂

مدت‌ها قرار بود که اینو بنویسیم و هی نمی‌شد. این‌قدر این تاخیر طولانی شد که حتی تابستون هم تموم شد. حتی دومینو هم که دابل چاکلت نداشت، دابل چاکلت زد. مهم نیست. ماهیو هروقت از آب بگیری تازه‌س (یا بو می‌ده یا خفه می‌شه یا دستت بو می‌گیره یا لیز می‌خوره یا هربامزه‌بازی دیگه‌ای که می‌شه درآورد در این رابطه)

حالا چرا دابل چاکلت؟ چون بستنی نسبتا جدیدیه تو ایران(البته دلیل اصلیش اینه: چون من می‌گم :D).

قبل از شروع روضه، بد نیست یه داستان کوتاه بگم، فکر کنم خوندنش براتون جالب باشه:

داستان اینه که ما چند وقت پیش از شرکت‌های تولیدکننده‌ی دابل‌چاکلت خواستیم که اطلاعاتی که می‌خوایم رو راجع به بستنی‌هاشون بدن؛ که خوب کسی اقدامی نکرد در این راستا. بعد تصمیم گرفتیم خودمون باهاشون تماس بگیریم. نتیجه‌ی تماس‌هامون با میهن و کاله و دومینو این شد که دوتای اولی جواب ایمیل ما رو دادن و سوالای ما رو به خوبی پاسخ دادن و دومینو هم گفت اصلا دابل‌چاکلت نداره. گذشت از اون زمان، تا این‌که دو سه هفته پیش دوباره با دومینو تماس گرفتیم چون دابل‌چاکلت رو تولید کرده بودن دیگه. بعد از این‌که کلی تلفنی صحبت کردیم با روابط عمومیشون و به ما گفتن که جانب‌دارانه می‌نویسیم و اول گفتن از میهن طرفداری می‌کنیم (چون هایپیرال هویج میهن رو پست قبلی کار کرده بودیم نه بستنی هویجی اونا رو) و بعد گفتن که از کاله طرفداری می‌کنیم و داریم در حق میهن ظلم می‌کنیم (چون درباره‌ی بسته‌بندی دابل‌چاکلت‌ها تو کامنت‌های پست قبلی صحبت کردیم) و ما نفهمیدیم بالاخره از کی داریم طرفداری می‌کنیم، و بعد از این‌که گفتن ایمیل ما دفعه اول اصلا بهشون نرسیده بوده (تاحالا واقعا واسه من پیش نیومده بود که جیمیل به جیمیل بعد از سه ماه نرسه و هیچ پیغام خطایی هم نده)، این‌بار مطمئن شدیم که ایمیل سوالامون به دستشون رسیده و قرار شد تا دو سه روز بعدش جواب بدن که این دو سه‌روز هی عقب افتاد و تبدیل به دوهفته شد. حتی ما قرار شد یه شنبه‌صبح بهشون پیامک(!) یادآوری هم بزنیم که جواب بدن ایمیلو که ما زدیم و اتفاقی نیفتاد. البته امیدوارم بابت این مطالب نخوان از ما شکایت کنن چون یادمه لابلای حرفاشون گفته بودن که اگه مطلبی خلاف واقع بنویسیم می‌تونن از ما شکایت کنن(همین‌جا هم نکته‌ی خیلی جالبی بود که برخورد شرکت دومینو رو با یه سایتی که هله‌هوله‌ها رو بررسی می‌کنه نشون می‌ده. همه‌جای دنیا برای این‌که هم‌چین سایتی راجع به محصولاتشون بنویسه سر و دست می‌شکونن، اینجا اهرم زور رو به همه‌چی ترجیح می‌دن انگار). مطلب ما خلاف واقع نیست ولی هرچی فکر می‌کنم نمی‌دونم چجوری می‌شه به صورت محکمه‌پسند ثابت کرد که بعد از دوهفته جواب ما رو ندادن. می‌خواستیم این داستان رو به صورت یه پست جدا بذاریم که دیگه بی‌خیال شدیم. مطلب رو با جواب‌های میهن و کاله ادامه می‌دیم و معتقدیم دود از کنده بلند می‌شه.

و اما دابل‌چاکلت

تاریخچه

تاجایی که بنده (نویسنده‌ی این مطلب طبعا) یادم میاد، اولین بار دابل چاکلت رو کاله زد و یه مطلب هم درباره‌ش نوشتیم، این‌جا . یه مدت بعدش تمام شهر پر شد از تبلیغ دابل‌چاکلت میهن. از بیلبورد گرفته، تا اتوبوس‌ها،  هرجا چشم کار می‌کرد تبلیغ دابل‌چاکلت میهن بود. یه آن به خودت میومدی احساس می‌کردی میهن اسپانسر کل شهر شده. درباره تاریخچه‌ی دابل‌چاکلت تو دنیا، میهن می‌گه:

«دبل چاکلت یک طعم بسیار معروف و قدیمیه که  درانواع کیک ها، بیسکوییتها، شکلات ها و بستنی ها به کار میره (پیشنهاد میکنم تصویر دبل چاکلت روگوگل کنید).»

و اما جواب کاله:

« پاسخ اين سؤال را می‌توان به دو بخش تقسيم نمود. بخش اول مربوط به تاريخچه دبل چاكلت در دنيا می‌شود كه برای اولين بار شركت يونيليور برای برند مگنوم خود و براي بستني های مگنوم‌تایپ خود طعم دابل‌چاكلت را استفاده نمود كه این اتفاق هم در سال ۲۰۰۰ رخ داده است و از ويژگی‌های اين محصول شركت يونيليوراين است كه بستنی ايشان دارا‌ی بافت وانيلی و دو لايه شكلات می‌باشد كه لايه اول در اصل سس شكلات و لايه دوم هم همان روكش شكلات می‌باشد.»

اما راجع به تاریخچه‌ی دابل‌چاکلت ایران هم جواب‌های جالبی دادن این دو شرکت. کاله:

« اما طعم دبل چاكلت در ايران كه براي اولين بار شركت بستنی كاله در تير ماه ۹۰ اين طعم را با تغييرات لازم و كاملا متناسب با ذائقه ايرانی توليد و به بازار عرضه نمود كه اين محصول هم با برند اسپيتامن وارد بازار شده است.»

میهن:

«این که اولین بار در ایران چه کسی بستنی دبل چاکلت رو تولید کرد مشخص نیست چون متاسفانه اطلاعات کاملی از قبل  انقلاب راجع به تولیدکنندگان بستنی و محصولاتشون  موجود نیست اما میهن از سال ۸۰ اقدام به تولید بستنی اوپتیما کرد که  مغز شکلاتی و روکش شکلاتی داشت در سال ۹۰ با تغییرات گسترده ای که در نامگذاری  محصولات میهن انجام شد بستنی اپتیما زیرمجموعه خانواده پریما قرار گرفت و برای مشخص شدن در این خانواده ، ناماختصاصی دبل چاکلت که بیانگر طعم آن بود برایش انتخاب  شد و بستنی وانیلیبا روکش شکلاتی شد پریما کلاسیک و همانطور که میدونید کلمه های کلاسیک ودبل چاکلت عام هستند و متعلق به شرکت خاصی نیستند.»

که البته واسه من سواله که اگه از سال ۸۰ شرکت میهن داشته دابل‌چاکلت می‌زده و طبق گفته خودشون دابل‌چاکلت یه طعم قدیمیه، چرا اسمشو از اول دابل‌چاکلت نذاشتن پس؟ و اگه چیزی که راجع به اوپتیما گفتن ربطی به دابل‌چاکلت نداره، چرا گفتنش اصلا؟ مهم نیست حالا.

یه توضیح این‌جا، همین اول کار بدم که شرکت‌های عزیزی که جواب ما رو دادن اعتقادی به نیم‌فاصله نداشتن و متنشونو من در این باره ادیت کردم. البته کاله جان که ماشالا «ی‌»هاش هم عربی بود و من همه‌ی «ی آخر»هاشو فارسی کردم. بعد هی هرروزم محصول جدید می‌دن واسه ما بیرون 😀

قبل از عمل

و اما بسته‌بندی؛ چیزی که به نظر من خیلی بحث برانگیزه تو حیطه‌ی دبل‌چاکلت‌های ایران، ولی بعضیا می‌گن حساسیت زیادی دارم نشون می‌دم و این‌جوری نیست که من می‌گم. حالا من چی می‌گم؟ من می‌گم بسته‌بندی کاله و میهن زیادی شبیه همه (تا حدی که من موقع خرید یکیشون، اشتباهی اون یکی رو برداشتم – نمی‌گم کدوم که الکی نگین طرفداری می‌کنم از چیزی!) و از اون‌جایی که تولید دابل‌چاکلت به اسم دابل‌چاکلت (فارغ از بحثی که تو بخش تاریخچه شد) رو اولین بار کاله شروع کرد، این شباهت‌ها، تقلید میهن حساب می‌شه! چرا می‌گم شبیهه؟ چون بسته‌بندی جفتشون تیره‌س و به سیاهی می‌زنه. جفتشون سمت راست، بالاشون یه رنگ قهوه‌ای داره و تیکه‌های شکلات روشه. جفتشون با یه رنگ روش گنده اسمشونو نوشته و به طور کلی تو نگاه اول نمی‌شه تمیزشون داد از هم. راجع به این داستان هم تو کامنت‌های پست قبلی کلی بحث شد(شدیدا توصیه می‌کنم اگه حال و وقتشو دارین بخونید +) و حرفای مخالفای من (که نفهمیدم از مسئولین میهن بودن یا نه) این بود که اولا میهن از قدیم دابل‌چاکلت داشته بعد یهو اسم و بسته‌بندیش عوض شده (چرا قبلا اسمشو دابل‌چاکلت نذاشته پس؟) بعد این‌که  میهن باعث افتخار ایرانه به خاطر صادراتش و شرکت رهبر بازار حساب می‌شه و معمولا شرکت‌های کوچیک از شرکت‌های بزرگ تقلید می‌کنن، پس کاله‌س که داره از میهن تقلید می‌کنه (من اسم این مدل استدلالو نمی‌دونم چیه. یعنی مودبانه‌شو نمی‌دونم چیه :D) و این‌که اصولا این‌که شرکت‌های ایرانی از یه شرکت خارجی بزرگ خارجی تقلید کنن خیلی منطقی و رواله (چرا واقعا؟ طراح و گرافیست کم داریم تو این مملکت؟) و کاله از مگنوم تقلید کرده (که اینم من هرچی سرچ کردم به این نتیجه نرسیدم. بسته‌بندی تکی مگنوم‌ها سفید بود هرچی دابل‌چاکت سرچ کردم) و چون میهن هم از مگنوم تقلید می‌کنه شبیه هم شده (نه خداییش؟ :/). من این حرفا رو می‌ذارم به حساب یه یوزر علاقمند به شرکت میهن، نه خود میهن.

جالب این‌جا بود اون مسئول شرکت دومینو که گفتم باهاش تلفنی صحبت کردم هم معتقد بود که ما داریم طرفداری می‌کنیم از کاله، و اصلا شبیه هم نیستن بسته‌بندیاشون، بعد گفتن اصولا بسته‌بندی توی ایران خیلی محدوده امکاناتش و مجبورن که شبیه هم باشن. بعد من ازشون پرسیدم که اگه این‌جوریه، چرا دابل‌چاکلت دومینو شبیه این دوتا نیست و کسی نمی‌گه تقلید کرده؟ که جوابی ندادن. و اما جواب خود میهن در این باره:

«نه فقط در ایران بلکه در تمام دنیا بسته بندی بستنی‌‌های چوبی لوکس با یک استایل طراحی می‌شن ، روی این بسته‌ها  برخلاف بستنی‌های ارزان‌تراز عکس محصول خبری نیست و برند یا ساب‌برند در اندازه ای بزرگ روی بسته قرار می‌گیره- مثل شرکت‌های آلگیدا و نستله – و همچنین در تمام دنیا طعم دبل‌چاکلت و یا شکلات‌های تلخ رو با رنگ‌های تیره نشون می‌دن هم در شکلات و کیک و هم در بستنی و این باعث میشه که همه بسته بندی‌های شکلات‌های لوکس تلخ و بستنی‌های دبل‌چاکلت و یا با شکلات تلخ به هم شبیه باشند.»

و اما جواب کاله در این باره:

«واقعيت اين است كه شركت كاله رهبريت بازار(نه خداییش؟ رهبریت؟ کاله جان این کلمه رو از کجا آوردی؟ :D) در نوآوری و خلاقيت و ارائه طعم های جديد را در دست دارد و همانطور كه در پاسخ سؤال قبلي نيز به آن اشاره گرديد شركت كاله اولين و برترين توليدكننده اين محصول می‌باشد ، برترين از اين نظر عرض می‌كنم كه رقيب حتي با كپ‌برداری (خداییش این کلمه رو هم من نشنیده بودم. اونم تو یه متن مثلا رسمی) هم باز نتوانسته كه به ۲۰٪ شباهت طعم نيز دست پيدا كند، خوب كاملا بديهی است كه برای فروش اين محصول ديگر نمی‌تواند به كيفيت محصول خود اتكا نمايد و به همين دليل سعي كرده تا يك تقلب واقعی را انجام دهد و نوع چيني اسپيتامن دبل چاكلت را به بازار عرضه نمايد تا بلكه بتواند محصولی را به فروش برساند، كما اينكه اگر خودش هم اعتقاد واقعی به كيفيت محصول خود را داشت و تازه تبليغات هم می‌نمايد ، خوب تلاش مي كرد تا بسته‌بندی را عوض كند(قربون جمله‌بندیت برم من :D).  ودر كل تلاش بنده بر اين است كه اين نكته را به مخاطب برسانم كه شركت ميهن با تقلب، عوام‌فريبی و قاب‌بندی بدنبال فروش محصول تقلبی خود می‌باشد و اينجاست كه بايد گفت : خدا پدر سنگ پا رو بيامرزه … »

چرا دومینو رو قاطی این بازیا نکردم؟ چون واقعا بسته‌بندیش فرق داره. عکس بستنیش رو روش انداخته. روش شعله‌های آتیش یا همچین چیزی انداخته. یه اژدها یا پلنگ هم مینداخت دیگه تکمیل می‌شد 😀

فکر می‌کنم همین الانشم زیادی طولانی شده و بخوام ادامه بدم، خوابتون می‌گیره. بقیه‌ش رو می‌ذارم واسه پست بعدی.

فقط قبل از اون اینو هم بگم لال از دنیا نرم:

۱- بستنی میهن و کاله، جفتشون تو فیس‌بوک فعالیت دارن. البته به اسم طرفداران بستنی میهن/کاله پیج دارن ولی به نظر می‌رسه یه چیز رسمی از خود شرکت‌ها باشه، چون فعالیت‌هایی که توش دارن فراتر از کار یه عده طرفداره (مخصوصا کاله، چون عکسای قرعه‌کشی‌هاش و حتی سفرشون به مناطق زلزله‌زده برای پخش بستنی و … هم توشه و من جای دیگه‌ای رو تو اینترنت پیدا نکردم که این چیزا توش باشه. البته میهن هم عکسایی از حضورش تو نمایشگاه‌های مختلف رو گذاشته)

پیج بستنی میهن تو فیس‌بوک: +

پیج بستنی کاله تو فیس‌بوک: +

برای دومینو هم کمی گشتم و به نتیجه نرسیدم. مرتبط‌ترین چیز به سرچم این بود: + 😀

توی توییتر هم بستنی کاله فعالیت داره انگار. ولی برای بقیه بستنی‌ها چیزی پیدا نکردم.

اکانت توییتر بستنی کاله: +

۲- از Rman عزیز بابت عکس‌های عالیش تشکر می‌کنم 🙂