آب گازدار پژ آیس

چند روز پیش تو یه سوپرمارکت با همچین صحنه‌ای مواجه شدم. و خب طبعا تصمیم گرفتم بخرم. البته از اونجایی که به نظرم گرون بود (۶۰۰۰ تومن برای ۵۰۰ میلی‌لیتر آب گازدار طعم‌دار؟ جنگه مگه؟) دوتا بیشتر نخریدم: با طعم پیناکولادا (که قبلا تست کرده بودم و دوستش نداشتم ولی خواستم یه فرصت دیگه بهش بدم) و انگور تمشک.

 

بسته‌بندی

بطری این نوشیدنی‌ها، یکم با بطری‌های معمولی فرق داشت به نظرم. نمی‌دونم به خطر برچسب روشه یا چی، ولی وقتی یه مدت تو یخچال باشه، روش رو بخار می‌گیره و آدم حس می‌کنه خیلی خنکه. نکته بعدی هم برای من، اسم عجیبش بود. پژآیس یعنی چی؟ چون به سفارش شرکت پژمان پخش شیراز ساخته شده اسمش اینه؟ یا چی؟ و اینکه چرا تو نوشته‌ی فارسیش با اون font زیبا، پژ و آیس به یه اندازه دیده می‌شن ولی تو نوشته انگلیسی Ice رو انقدر گنده نوشته و Pezh رو انقدر کوچیک؟ از چیزهای دیگه‌ای که می‌شه بهشون توجه کرد اینه که به نظر می‌رسه روی سلامت محصول تاکید دارند: بدون قند و کالری، حاوی ویتامین‌های فلان، بدون رنگ مصنوعی، … و در انتها، دیدن «اسپارکلینگ» با حروف فارسی، با وجود اینکه چند ساله رو بسته‌بندی‌ها هست (مثل آب گازدار آکوافینای پپسی) هنوز برام عادی نشده. اگه براتون سواله اسپارکلینگ چیه، باید بگم که جلوتر یکم مفصل‌تر توضیح داده‌م در این باره.
بعد از خریدن این نوشیدنی‌ها، چند روزی تو یخچال خونه بودند و در یکیشون رو هم یه بار باز کردم و تست کردم. امروز که اومدم سراغشون دیدم یه چیزی توشون ته‌نشین شده؛ زیاد نه‌ها، ولی بطری رو که از زیر نگاه می‌کنی، تیره‌تره. این اتفاق تو طعم انگور تمشک بیشتر متمرکزه و کفش تیره‌تره، تو پیناکولادا یه سری ذرات، عین غذای ماهی تو تنگ ماهی شب عید، درحال بالا پایین شدن هستند. با توجه به اینکه این نوشیدنی‌ها، آب گازدار هستند و قاعدتا نباید قبل از مصرف تکونشون داد، برای حل شدن این مواد باید چی‌کار کرد پس 🤨؟
پیش خودم داشتم فکر می‌کردم که «خودم بعضی وقتا برای اینکه خاکشیر رو هی هم نزنم، از نوشابه یا آب گازدار کمک می‌گیرم (تنبلی، مادر خلاقیته در حقیقت، نه نیاز 🤓). اینا چجوری تونستن یه کاری کنن ته‌نشین شه؟ حالا شایدم یکم اضافی گذاشتن حال کنیم و نیازی به حل کردنشون نیست» تا اینکه بالاخره نوشته‌های رو بسته‌بندی رو خوندم که نوشته «ته‌نشینی محصول به علت رنگ طبیعی و کنستانتره طبیعی میوه می‌باشد». خب حل شد پس 🤲

آخرین نکته راجع به بسته‌بندی هم اینکه پیناکولادا، جنس درش انگار با تمشک انگور فرق داشت و رنگش به یکدستی اون نبود. تاریخ مصرف و ایناش هم رو درش بود (قیمت نداشت) ولی تمشک انگور، تاریخ و ایناش رو بدنه خورده بود؛ گرچه که تو نوشته‌های روی بسته‌بندیش نوشته بود رو در رو ببینید (یکی هم نیست بگه: خب که چی حالا با این کشف بی‌اهمیتت؟ 🤨)

بو، طعم و مزه

🍹پیناکولادا چیه؟ طبق معمول یه کوکتل شیرین الکلیه از ترکیب رام، آب/شیر نارگیل و آب آناناس که خب رام‌ش رو گذاشتن جا بمونه، بقیه‌شو آوردن ایران🤦🏻‍♂️

🍍🥥 بعد از باز کردن پیناکولادا، بیشتر از همه بوی آناناس به دماغم خورد و این برای من که طعم نارگیل رو به جز تو خودش اونقدری دوست ندارم، اتفاق خوبی بود. بعد از اینکه شروع به خوردن کردم هم بیشتر طعم آناناس رو حس کردم که البته ترکیبش با گاز این نوشیدنی و کمی ته‌مزه‌ی نارگیل و چیزهای دیگه، طعمش رو برام خوشایند کرده بود. تنها مشکلش اینه که مثل تقریبا تمام چیزهای دیگه‌ای که با شیرین‌کننده‌های مصنوعی شیرین می‌شن تا بدون قند باشند، این هم شیرینیش زیاده به نظرم. این شیرینی ته گلو رو نمی‌زنه ولی طعمش یکم ته گلو می‌مونه. به طور کلی طعمش خیــــــــــــــلــــــــــــــــی چیز خاصی نیست و بیشتر همون آناناس غالبه که البته تهش یه ذره طعم نارگیل هم میاد تو دهن. طعم پرتقال و چای سبزی که تو ترکیباتش نوشته شده که هست رو اصلا حس نکردم.

🍇 با بازکردن بطری بعدی، بویی به دماغم خورد که ترکیبی بود از آدامس خرسی و شربت سینه (؟). طعمش از قبلی کم‌تر شیرینه و ته گلو یکم همون طعم آدامس خرسی و کمی هم طعم چای سبز حس می‌شه. خیلی انگور رو تشخیص ندادم، بیشترش همون تمشک بود انگار. کلا از قبلی کمتر شیرینه ولی این رو هم اگه زیاد بخوری ته گلوت شیرینیش یکم می‌مونه.

تو جفتشون، انگار طعم‌دهنده‌ها از آب گازدار جدان. نمی‌دونم چجوری توصیف کنم، انگار طعم‌ها تو آب خوب حل نشدن و جدا جدا حسشون می‌کنی. شاید چون گازداره اینجوریه.

خوشمزه‌ن؟ من اونقدری دوستشون نداشتم. شاید اگه قیمتشون خیلی کمتر بود، می‌گفتم منطقیه آدم گاهی بگیره، ولی الان بیشتر حس نوشابه‌ای رو می‌گیرم که با طعم‌های نسبتا جدید تولید شده.

 

توضیحات بیشتر

این نوشیدنی خودش رو به عنوان Sparkling Water معرفی کرده. یعنی گنده روش اینو نوشته به نظر. تو کامنت‌های یکی از پست‌های اینستاگرامش، یکی یادآوری کرده که این Sparkling Water نیست و در حقیقت Falvored Carbonated Waterئه. و خب اکانتشون در جواب گفته بود که:
«در بحث تخصصی درست می‌فرمایید و ما توی ترکیبات این کلمه رو لحاظ کردیم اما در مبحث عمومی اسپارکلینگ به عنوان آب گازدار شناخته می‌شود» یکی دوتا گل و اینجور چیزا هم در ادامه کامنت گذاشته بود 💐🤪

بعد از دیدن این مکالمه برام سوال شد که خب فرق اینا چیه؟ از قدیم چند تا لغت کلیدی تو ذهنم داشتم. مثلا «سودا» و «آب گازدار». از طرفی هم یادم بود که «اسپارکلینگ» رو روی آب‌های گازدار طعم‌دار پپسی (آکوافینا) دیده بودم. با کمی جستجو به این رسیدم و دیدم با لغات بیشتری باید درگیر شم. طبق گفته این سایت، اوضاع از این قراره که به نظر ۴تا چیز وجود داره: Club Soda که هی تو فیلم و سریالا می‌بینیم سفارش می‌دن، Seltzer، Sparkling Water و Tonic Water. اینا همه‌شون Carbonated Water یا آب گازدار حساب می‌شن، ولی فرقشون تو املاحشون و نحوه گازدار شدنشون و اینجور چیزاست انگار.

Club Soda آبیه که با تزریق دی‌اکسید کربن یا CO2 گازدار می‌شه و بهش املاح و مواد معدنی مثل سولفات پتاسیم، کلرید سدیم و … اضافه می‌کنند. مقدار این مواد معدنی، بسته به برند و کارخونه و …. فرق می‌کنه؛ و کمی طعم شوری اضافه می‌کنه به آب.

Seltzer مثل کلاب سوداست یعنی گاز بهش اضافه می‌شه، با این فرق که اون مواد معدنی رو نداره و مزه‌ش به آب خالص نزدیک‌تره. به همین خاطر اگه بخوان مرکباتی چیزی اضافه کنن، به این اضافه می‌کنن که به خاطر نداشتن مواد معدنی، طعمش عوض نمی‌شه (یکم پیچیده شد جمله ولی ایشالا که مشکلی نباشه 😀 ). همون‌طوری که به اسمش هم می‌خوره اصالتا مال آلمانه.

Sparkling Water اما داستانش فرق داره. این آبیه که از مبدا گازداره و گازی بهش اضافه نمی‌شه. یعنی از چاه یا چشمه یا هرجایی که برداشت می‌شه به صورت طبیعی گازداره و مواد معدنی هم داره. و میزان گازش هم بستگی به مبدائش داره. به خاطر همینه آب برندهای مختلف طعم و میزان گازشون فرق داره. البته که بعضی برندها خودشون بازهم کمی گاز ممکنه اضافه کنند به این داستان.

Tonic Water هم کمی متفاوته. از خیلی لحاظ (مثل گازدار شدن و مواد معدنی و …) مثل کلاب سوداست، با این فرق که این آب، کینین داره. کینین چیه؟ به طور خلاصه یه ماده‌س که از تنه درخت گنه گنه می‌گیرن و کاربرد دارویی داره برای پیشگیری از مالاریا و اینجور چیزا. و به خاطر وجود کینین، طعم این آب خاص‌تر و متفاوت‌تر از آب‌های قبلیه و کمی تلخ‌تره. یعنی اساسا از کینین تو این آب استفاده می‌شه که کمی تلخ باشه، و البته گاهی هم با شیرین‌کننده‌های مختلف شیرینش می‌کنن O_o

یعنی با این توصیفات، قاعدتا پژآیس باید یه آب باشه که به طور طبیعی از اول گازداره و بعدا بهش طعم اضافه شده، ولی با توجه به اون مکالمه کامنتی، به نظر می‌رسه درست نباشه این حرف. ضمن اینکه تو ترکیبات آب آشامیدنی و دی‌اکسید کربن خوراکی جدا جدا نوشته شده‌ن؛ که نمی‌دونم معنی خاصی داره یا نه

سوال بعدی‌ای که اینجا مطرحه اینه که فرق این نوشیدنی با نوشابه معمولی (کوکاکولا، پپسی، ارم‌نوش(!) و غیره) چیه؟ از پاسخ می‌مانم👀 ولی ایشالا که سالم‌تره.

لازمه تاکید کنم که همه اینا حاصل چند دقیقه گوگل کردنه و من تا چند دقیقه پیش نه اسم کینین رو شنیده بودم، نه درخت گنه گنه، و نه اصلا می‌دونستم آب گازدار می‌تونه انقدر متنوع باشه؟ خلاصه که اگه صحیح نیست یا یه جاهاییش نیاز به اصلاح داره، خوشحال می‌شم بگید.

 

دسته‌بندی: نوشیدنی، آب گازدار، نوشابه

طعم حدودی: آناناس، نارگیل، تمشک، انگور – ضمنا ۷ تا طعم مختلف داره و تو اینستاگرام رو چای سبزش مانور می‌دن یکم

قیمت: ۶۰۰۰ تومان برای یک بطری ۵۰۰ سی‌سی

ترکیبات و ارزش تغذیه‌ای و غیره اینجا 👇 فقط دقت کنید که مال پیناکولادا هم مثل این بود جز اینکه قند کلش ۰/۸۱ گرم بود و انرژریش ۳/۲۶ (نه که حالا می‌تونید بخونید این عکس رو و می‌خونید)

 

پی‌نوشت: طرفای شما هم گردوی تازه، قیمتش خیلی پایین نیومد و حتی دوباره رفت بالا به بهونه پایان فصل؟ قدیما برعکس بودا

 

آپدیت مهم

یه بار یادم رفت چک کنم ببینم کپی‌ای چیزی نباشه‌ها. دوستان بعد از انتشار به این موضوع اشاره کردند که خوبه شما هم ببنید:

پژآیس:

 

و Sparkling Ice :

یعنی کپی نکنن نمی‌شه 🤦🏻‍♂️ کاش از اول چک می‌کردم انقدر مطلب نمی‌نوشتم براش 😐

18 دیدگاه دربارهٔ «آب گازدار پژ آیس»

  1. تشکر بابت مطلب. کل ماجرا یه طرف و اون کپی آخرش یه طرف! آخه لامصب حداقل اون عکس میوه داخل یخ رو یه جور دیگه بذار! 😐

  2. به نظرم اول با شرکتش اشنا بشید شرکت پژمانیان همون شرکت پپسی که ویتامین سی سوما رو هم تولید میکنه و این محصولات کپی نیستن همه از نمونه خارجی مجوز دارن برای تولید ….مثل پپسی

  3. vaghean be chia gir midin! taze iran umadin? doa konin tehranino in tanavoro darin vali eterazae alaki mikonin. man producthae shekar dar estefade nemikonamo jedan niaz be tanavo tu nushidania daram.alan harkari mikonam dastam berese pedaram dar umadeo natunesram sefaresh bedam . vaghean raziam tamame productae kharejio copy konan vali bokonano dashte bashim

  4. سلام علیکم
    ممنون از اینکه وقت گذاشتید و تحقیق کردید و نوشتید
    من توی شهرک صنعتی شیراز کار میکنم و با پخش پژمان و شرکت های بسیار بزرگ تر از نزدیک کار میکنم .
    این داستان کپی کاری داستان بسیار طولانی داره و اما چون اسم این شرکت رو آوردید فقط ایشون رو عرض میکنم ویتامین سی سوما ، چیتوز ( که یک برند آمریکایی هست ) اسپارکلینگ که بهش پرداختید ، نوشابه ی انرژی زای هایپ ( محصول ایران ) ، مولفیکس ، مواد شوینده ی تست و نوشابه پپسی تولید شیراز ( که تحت لیسانس هیچ شرکتی نیست در حال حاضر ) از محصولات این شخص یعنی احمد پژمانیان هست .
    البته مد نظر داشته باشید که ایشون مطابق قوانین جاری کشور هیچ جرمی مرتکب نشدند و صد البته این یک نفر یک مشت نمونه ی خروار ها صنعت قرون وسطی ی کشور هستند .

  5. کلا مطلب جالبی نوشته بودید… به نظر شما با توجه ب صفر بودن قند و انرژی و کلا چیزای مضر و دارا بودن دز ملایم ویتامین ها و طعم خوشایندش در چای سبز و سیب ک من امتحان کردم، برای نوشیدن حین ورزش مناسبه؟!
    گویا شناخته شده نیست و فقط خودم ازش تو مغازه خودمون دارمچون هیچ بلاگری چیزی راجع بهش نگفته

  6. با اینکه الان فهمیدم از رو یه برند خارجی کپی کردن بدم اومد ، ولی جزو معدود نوشیدنی هایی بود که هوس نوشابه یا دلستر رو برام در می کرد بدون اینکه خیلی ناسالم باشه ، یعنی فکر کنم بد ترین قسمتش همون گازش هست که برای استخوان بده

  7. با اینکه الان فهمیدم از رو یه برند خارجی کپی کردن بدم اومد ، ولی جزو معدود نوشیدنی هایی بود که هوس نوشابه یا دلستر رو برام در می کرد بدون اینکه خیلی ناسالم باشه ، یعنی فکر کنم بد ترین قسمتش همون گازش هست که برای استخوان بده

  8. این محصول کامل کپی هست
    با این تفاوت که محصول امریکایی هیچ ته نشین و رسوبی نداره
    ولی معلوم نیست این چیه در کپی نوع داخل !!!؟؟؟

  9. به نظرم طعم ها کاملا سلیقه ای هستن، چون شما یه مزه ای رو دوست ندارین دلیل نمیشه خوب نباشه، مثلا به نظر من طعم پیناکولاداش خیلی خوبه والبته درسته شما گفتین من دوست ندارم اما وقتی کسی میخونه میگه حتما خوشمزه نیست دیگه. برای ما ورزشکارا این نوشیدنی ها واقعا ارزشمنده اما باید به اندازه مصرف بشه نه بیش از حد. اگر کسی تحرک نداره حتی با توجه به اینکه این نوشیدنی قند نداره، میتونه چاق کننده باشه، چون ظاهرا ترکیب ویتامین های B رو داره و البته من بعد تمرین سنگین ازش استفاده کردم و واقعا خستگی رو کمتر میکنه و حرف آخر اینکه شیرین کننده ای که استفاده کرده واقعا عوارض خیلی کمتری داره نسبت به قند (گلوکوز) و اسپارتام که تو نوشابه های رژیمی استفاده میشه، هر جور حساب کنین عوارض خیلی خیلی کمتری نسبت به نوشابه عادی و رژیمی و حتی دلستر های(آب جو طعم دار) طعم دار داره. در مورد شیرینی و قیمت زیادش ولی موافقم، نقد باید عادلانه باشه.

    1. سلام
      ببخشید دیر جواب می‌دم. بله حق دارید. ولی من اینجا چیزی رو نقد نمی‌کنم. صرفا از تجربیات خودم می‌نویسم. من متخصص پزشکی یا صنایع غذایی نیستم. صرفا درمورد مشاهدات و تجربیات خودم می‌نویسم

  10. درود بر شما
    دقیقا امروز با مشکل شما برخورد کردم و فقط توضیحات شما من را مجاب و آروم کرد سوپر مارکتی به خرجش نمی رفت

    سپاس از وقتی که گذاشتید
    معضلمان همون کپی بی تفکره

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن