کافه لاته‌های کاله

IMG_3030

سلام

عیدتون مبارک 😀

الان مدتیه که دیگه «کافی» خوردن خیلی عادی شده و یکی از دم دست‌ترین چیزایی که آدما می‌خورن «لَته‌»س. کاله هم محصولات جدیدش خیلی مرتبطه با این فضا، دیدیم وقتشه عینک گردمونو بزنیم و کمی در مورد این موضوع گپ بزنیم.

اولا که «کافی» آخه؟ اساسا coffee  از کلمه kaffie که یه کلمه dutchئه وارد انگلیسی شده که خود اون کلمه از kahve ترکیه و اونم از «قهوه» عربی اومده (ریشه‌جویی coffee). یعنی دقیقا خود کلمه‌ای که ما تو فارسی هم استفاده می‌کنیم! اگر اصرار داریم که از واژگان تازی بهره‌جویی نکنیم(!) و از انگلیسیش استفاده می‌کنیم هم به نظرم خنده‌داره چون صرفا داریم لقمه رو دور سر می‌گردونیم.

ثانیا که «لته» آخه؟ از کجاتون آوردین لته رو؟ لاته به ایتالیایی یعنی شیر و تلفظش ایتالیایی و بریتیش و امریکنش هم «لاته»س، دقیقا «آ» داره وسطش. با کلی اغماض و چشم‌پوشی یکی دو تا از این دیکشنری‌های آنلاین تلفظشون یه چیزی بین «آ» و «ـَ» بود که حتی باز هم خیلی متمایل به «آ» بود، نه «لَته»‌ای که اینجا گفته می‌شه. ما حتی به جستجو تو اینترنت هم بسنده نکردیم و از آدم‌هایی که یه عمر لندن و اینور اونور زندگی کرده بودن پرسیدیم و هیچ‌کدومشون تاحالا به جز کافه‌های خسته‌پرور این مرز و بوم، جای دیگه‌ای به عبارت «لته» برنخورده بودن (+ و + و + و….) حتی یکی از دوستان گرامی هم اصرار داشت که درسته چون یه فونیم(؟) دارن ایتالیایی‌ها که بین «اَ» و «آ» تلفظ می‌شه و به عنوان مثال گفت Google Translate رو چک کنم که من هرچی گوش کردم باز به نظرم لاته بود (این‌جا). با تمام این اوصاف اگر لینک معتبری دارید که نشون می‌ده لته درسته به ما بدید. اگر چیزی بدید که صوتی باشه و خودش تلفظ کنه که خیلی عالی‌تره.

کافه لاته کاله

حالا لاته چی هست اصلا؟ و چرا روی قوطی این محصولات، هم لاته رو نوشته و هم کاپوچینو/اسپرسو رو؟ یه چیزن مگه؟

از اون‌جایی که خودم خیلی آدم قهوه‌بازی نیستم، طبق معمول دست به دومن گوگل شده و یکم جستجو کردم. نتیجه کار به طور خلاصه اینه که:

کافه لاته (به ایتالیایی:  caffè e latte) نام نوعی نوشیدنی با پایهٔ قهوه‌است که از ترکیب قهوهٔ اسپرسو با شیر تهیه می‌شود. توضیحات بیشتر در ویکی‌پدیا

کاپوچینو نوعی شیر قهوهٔ ایتالیایی است که مخلوطی از اسپرسو یا همان قهوهٔ پررنگ، شیر داغ کف کرده روی آن است. از پودر کاکائو و یا پودر دارچین جهت طعم‌دهی و تزیین روی کفِ شیر نیز استفاده می‌گردد. توضیحات بیشتر در ویکی‌پدیا

اسپرسو (به انگلیسی: Espresso) نوعی قهوهٔ غلیظ است که در اوایل قرن بیستم در میلان ایتالیا ابداع شده‌است. اسپرسو با عبور دادن آب نزدیک به نقطه جوش با فشار زیاد از میان دانه‌های آسیاب شده قهوه تهیه می‌شود. اسپرسو دارای غلظت بالاتری از مواد محلول و معلق جامد است و بر روی سطح آن خامه (کف با قوام خامه) افزوده می‌شود. توضیحات بیشتر در ویکی‌پدیا

با چک کردن ویکی‌پدیا و جاهای دیگه (مثلا این‌جا) دیدم که اساسا خیلی متفاوت نیست کاپوچینو  و کافه لاته، ولی این دلیل خوبی نیست که رو بسته‌بندی جفتشو بنویسن، چون به هرحال یه فرقایی دارن. از اون هم که بگذریم، کافه لاته و اسپرسو دیگه خیلی باهم فرق دارن؛ چرا جفتشونو رو اون یکی بسته نوشته پس؟ این‌جا بود که کشف کردم کافه لاته اسم یه دسته محصول (رده محصولی؟) از شرکت معظم کاله‌ست که شامل نوشیدنی‌های قهوه‌محور(!) می‌شه.

با کمی جستجوی بیشتر به جوابیه کاله در زمینه این اسم گذاری رسیدم که تاحدودی خنده‌داره و چون شامل ماجرای دیگه‌ای هم هست بد نیست قبلش دو تا عکس نشونتون بدم.

یه نگاه به این دو محصول عزیز کاله بندازید

IMG_3033

یه نگاه هم به این هشت زیبارو، کار شرکت Emmi بندازید

Emmi Caffe Latte

من فکر می‌کردم فقط منم که یه ذره شبیه همدیگه می‌دونمشون ولی دیدم در اشتباهم. دوستانی در توییتر گفتن که این کار کپی ناموفق از Emmiئه که متاسفانه طعمش اصلا به خوبی اون نیست. از طرف دیگه دیدم که تو صفحه فیس‌بوک کاله، پای پست معرفی این محصول هم دوستان عزیزی به این موضوع اشاره کردن: این‌جا

چند تا نکته تو این پست جالبه. اولیش این‌که این محصول ۲۹ مرداد پارسال معرفی شده و تو کامنتا گفته شده که از شهریور در تهران پخشش شروع می‌شه و تا همین دو سه هفته پیش که گذاشتن عکسای «وای لته‌ی کاله ^__^» تو اینستاگرم شروع شد، هیچ‌جا ندیده بودمش. نمی‌دونم بیرون رفتن من کم شده یا اصلا پخش نشده بوده اون موقعی که قرار بوده پخش شه.

بعدیش نحوه‌ی بسیار جالب استدلال و جواب دادن حساب کاله‌ست. کاله معتقده که کافه لاته به معنی شیر‌قهوه‌ست و وقتی می‌گیم کافه لاته اسپرسو، یعنی شیر قهوه‌ای که با اسپرسو درست شده و یا کافه لاته کاپوچینو یعنی شیر قهوه‌ای که بخش قهوه‌ش رو کاپوچینو تشکیل می‌ده (خود کاپوچینو ترکیبی از شیر و قهوه‌ست که اتفاقا قهوه‌ش هم معمولا اسپرسوئه!). این استدلال به نظر من وقتی درسته که «کافه لاته» خودش یه نوشیدنی مجزا و با تعریف خودش نباشه. تو ذهن من شبیه اینه که کاله «دوغاب خیار» بزنه و بگه دوغاب یعنی دوغ و آب و محصول مال ترکیب دوغ و آب و خیاره؛ درحالی که دوغاب خودش یه معنی دیگه‌ای داره (بله این قیاس هم ایراد داره احتمالا ولی فکر کنم خیلی پرت نگفتم). به نظرم اگه می‌گفت موقع کپی کردن دیدیم همون اسم روش بمونه بهتره، استدلال زیباتری بود.

نکته زیباتر این پست و کامنت‌هاش هم جواب ندادن کاله در مورد تقلید و کپی‌برداری به این بزرگیه. تو کامنت‌ها در مورد این موضوع پرسیده شده و کاله رسما روشو کرده اونور. یعنی بخشی از کامنت رو جواب داده و این بخشش رو جواب نداده 😀

Kalleh

وقتی قوطی نسبتا سنگین این کافه لاته‌ها رو برمی‌دارید با یه در پلاستیکی سوراخ‌دار مواج می‌شید که زیرش یه لایه محافظ مثل لایه‌های محافظ روی دوغ‌های لیوانی و پنیرها و ..س که باید جداش کنید. بعد از جدا کردنش و حس کردن بوی خوب این نوشیدنی، که نمی‌دونم چرا من رو تا حد زیادی یاد بوی جوهر خودکار بیک میندازه (البته بار اولم نیست که در مواجهه با یکی از ترکیبات قهوه تو جاهای خاص، این بو به مشامم می‌خوره)، اون در پلاستیکی رو دوباره روی قوطی محکم کنید. توجه کنید که موقع وصل کردن اون در، حتما مطمئن شید که چفت شده (تق صدا می‌ده)، چون ممکنه مثل تجربه اول بنده کمی قهوه‌ای بشید و فکر کنید که اون در پلاستیکی رو خوب نساختن، حتی با اینکه روی همون در هم توضیح داده که چیکار باید کرد:

IMG_2989

و اما طعم و مزه:

اسپرسو: فقط تو لحظه‌ای که شروع به خوردنش می‌کنید، و به طور خیلی سریعی یه طعم شیرین مرکب از شیر و خیلی کم قهوه رو حس می‌کنید که خیلی تفاوتی با شیرقهوه‌های دیگه نداره به نظرم. کمی هم کناره‌ها و بیشتر زیر زبونتون تلخ و گَس بودنش احساس می‌شه که هرچی زمان می‌گذره اون گسی بیشتر به چشم میاد و ته گلو هم کمی چسبناک می‌شه (دقیقا مثل حالتی که بعد از خوردن شیر در ته گلو به وجود میاد) که احتمالا به علت وجود شیر و چربیشه؛ وگرنه به جز این چیز زیادی از طعم باقی نمی‌مونه و تمام مزه و طعمش تو همون لحظه اول از بین می‌ره. چیز بدمزه‌ای نیست ولی واقعا به جز این تلخی و گسی، طعمش تفاوت زیادی با شیرقهوه‌های ارزون‌تر نداره. باز هم توجه داشته باشید که طبق تعریف کاله، این کافه لاته (شیر قهوه)ایه که ترکیبی از شیر و قهوه (در این مورد خاص: اسپرسو)ئه. یعنی با اسپرسو درست شده و اسپرسویی نیست که شیر داشته باشه 😀

کاپوچینو: موقع خوردن کاپوچینو، نسبت به اسپرسو شیرینی بیشتری حس می‌کنید و کم‌تر طعم قهوه تو دهنتون میاد؛ از طرفی به نظر می‌رسه که شیرش هم کمی چرب‌تر باشه. یه ته مزه‌ عجیبی هم توش هست که خیلی راحت حس نمی‌شه؛ یه چیزی تو مایه‌های دود هیزم در حال سوختن، یه حس خوشایند خیلی خیلی کوتاه که سریع جاشو با موندن طعم و چسبناکی شیر رو زبون، عوض می‌کنه. این هم همون گسی رو ولی کم‌تر. تلخ هم نیست و حتی شیرینیش کمی ته گلو می‌مونه. اینم به زعم کاله، کاپوچینو که اساسا با اسپرسو درست می‌شه نیست، بلکه کافه لاته‌ (شیر قهوه)ایه که ترکیبی از شیر و کاپوچینو (در این مورد خاص: ترکیب شیر و قهوه – احتمالا اسپرسو!)ئه. یعنی شیر و شیر و قهوه‌س مثلا. پدیده پیچیده‌ایه خلاصه 😀

خودتونو با گشتن توی وب‌سایت کاله خسته نکنین. به نظر می‌رسه که طبق معمول، چیزی پیدا نمی‌شه. تنها جایی که از این محصول خبری بود، instagEram (گِرام مثل گِرامی) و فیس‌بوک کاله بود که اونم توضیح خاصی نداده بودن درموردش.

instagEram

بخوام یه جمع‌بندی سرپایی بکنم، باید عرض کنم خدمتتون که ترجیحم اینه فقط وقتی که اول ماهه، یا می‌خوام عکس بذارم تو اینستاگرم یا … برم سراغ این سری از محصولات. شاید چون مسئله‌ی کپی‌کاریشون خیلی عجیب و مسخره‌ست به نظرم یا شاید چون طعمش خیلی تفاوت ویژه‌ای با شیر قهوه‌های دیگه نداره یا شاید چون به نظرم خیلی شبیه کارای کاله نیست این محصول (البته نه از نظر تقلید، چون قبلا هم سر فروشگاه‌های ۷-۱۰ زحمت کپی‌برداری از ۷-۱۱ رو کشیده بودن).

IMG_3017

دسته‌بندی: قهوه سرد، آیس‌کافی، قهوه

طعم حدودی: شیر قهوه

قیمت: ۳۰۰۰ تومان برای هر قوطی

ترکیبات:

کاپوچینو

ترکیبات کاپوچینو

اسپرسو

ترکیبات اسپرسو

جدول حقایق تغذیه‌ای:

کاپوچینو

جدول حقایق تغذیه‌ای کاپوچینو

اسپرسو

جدول حقایق تغذیه‌ای اسپرسو

پی‌نوشت: خیلی وقت بود که این‌جا چیزی ننوشته بودم. تو این مدت طولانی اتفاقات زیادی افتاده که باعث شده خیلی خیلی کم‌تر بتونم به این‌جا سر بزنم. این متن هم بعد از این مدت طولانی نوشته شده و حین نوشته شدنش هم باز ماجراهایی پیش اومده که هم باعث طولانی‌تر شدن زمان نوشتنش شد و هم باعث از دست رفتن تمرکز. خلاصه این‌که کلی بهونه آوردم که بگم ممکنه این متن مثل قدیم نباشه، ممکنه بهتر یا بدتر باشه. در هر صورت دلایل زیادی پشتشه و من فقط امیدوارم که از چیزی که خوندین لذت ببرید و احساس نکنین چند دقیقه از عمرتونو پاش آتیش زدین. حالا کی بریم کافی بخوریم؟ 😀

پی‌نوشت ۲:

احساس کردیم این پست عکس‌هاش کمه، چند تا دیگه هم گذاشتیم محض قشنگی:

IMG_3057 IMG_3053 IMG_3002

IMG_3006 IMG_3029 IMG_3027

18 دیدگاه دربارهٔ «کافه لاته‌های کاله»

  1. مطلب بسیار بسیار خوبی بود
    و جا داشت حتما اشاره کنید از خریدن کافه لاته های گرم کاله جداً خودداری کنند :)))
    و اینکه عجب موس قشنگی دارید :دی

  2. کلاً که خیلی پست خوبی بود.
    در مورد نام‌گذاری هم رسماً کاله با قطعی آب مواجه شده. درسته که صرف‌نظر از base قهوه وقتی قهوه و شیر ترکیب می‌شه شیرقهوه نام داره، ولی باقیش رو بافته.
    کاپوچینو اسم خاصیه که محتویات و نحوه‌ی درست کردنش مشخصه. بخواد انواعی هم داشته باشه قطع به یقین قهوه و شیرش سر جاش خواهد بود، بنابراین استفاده از لاته و کاپوچینو پشت هم مسخره است. اسپرسوش رو حالا می‌شه چشم‌پوشی کرد که هدف «تأکید» روی این بوده که قهوه‌اش به شیوه‌ی اسپرسو تولید می‌شه. (گرچه باز هم پیش‌فرض کاپوچینو و لاته اینه که قهوه‌اش اسپرسو باشه، مگر این که خلافش ثابت شه.)
    اون انتهای توضیحش هم که خیلی خوبه. چه ربطی داره واقعاً؟
    مثل اینه اسم محصول رو بذاری «چیزبرگر همبرگری». (همون طوری که می‌دونی حتماً، برگر به تنهایی معنی خاصی نداره، همبرگر اسمش از هامبورگ می‌آد. بنابراین چیزبرگر هم یک اسم خاصه که معنیش می‌شه همبرگری که پنیر هم توش استقاده شده). بعد یکی بیاد بگه چرته اسمی که گذاشتی، اون هم بگه نه، اتفاقاً در ادبیات مک‌دونالد حتی می‌گن «چیزبرگر دوبل». تو بلد نیستی.

  3. باید بگم یکی از کاربردی ترین و جالب ترین وبلاگ هایی بود که توی این چند سال که وبلاگ نویس بودم باهاش برخورد کردم ، بسیار توضیح و تفصیل نمک الود و منطقی بود!
    به هر حال خواستم بگم که من توی وبلاگم معرفیت کردم … وبلاگ من هم اصلا تو زمینه کاری شما نیست ولی به هر حال خواستم بگم خیلی وبت باحاله!!!

  4. سلام حدود ٨ سال هست که طراحی می کنم و حدود ٢ سال هست که بصورت جدی در زمینه قهوه کار می کنم هم طراحی و هم سرمایه گذاری کردم و جزو هیئت موسسان انجمن قهوه ایران هستم تو دنیا این مسئله خیلی رواج پیدا کرده ایس کافی ها نمی خوام وارد جزئیات فنی هم بشم اما اما چندتا المان اصلی داره یکی استفاده از قهوه مرغوب هست و روش دم کردن مناسب و نگهداری داری درست و بعد هم وارد بحث های بسته بندی محصول اینا اما مشکل ما اینجاست که فقط به فکر عقب افتادنه هستیم که سری درست کنیم و عرضه کنیم و شیر یا خطه در واقع یه چیزی میشه و کاله از نظر برندسازی خوب عمل کرده تا اینجا نسبت به رقباش اما این حرکت خوبش منظورم تولید ایس کافی با یه بسته بندی نا مناسب و همین طور طعم نامناسب زیر سوال برد یادمون باشه ” شبکه های اجتماعی زیادی وجود داشت از قبیل یاهو ٣۶٠ orkut gazzag ،… اما اگر فیس بوک موفق شد به دلیل روش درست پیاده سازیش بود “

  5. سلام.حسابی خسته نباشی پستت عالی بود.تو این مدته تقریبا یه ساله که نبودی هی سر میزدم چک میکردم.ولی خبری نبود.خلاصه که خیلی خوبه دوباره مینویسی.
    راستی اگه تو فیسبوک یا توییتر یا هر جایه دیگه هم مینویسی لینک بده دنبالت کنم.مرسی.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن