شمس لیمویی – مجله آشپزی ساناز سانیا – بهمن ۱۳۹۱

سلام

این پست رو به متنمون که توی مجله‌ی آشپزی سانازسانیا چاپ شده اختصاص می‌دیم. عکس‌های این پست، مربوط به پست قبلیمون درباره شمس لیموییه + (که متنش کاملا با این متفاوته) و خوب متن هم متعلق به مجله آشپزی ساناز سانیاست. این شما و این هم صفحه «هله‌زون» شماره بهمن ماه ۱۳۹۱ این مجله، که عینا اینجا آورده شده:

هله‌زون اسم صفحه‌ایه که الان توشین. داستانش چیه؟ قراره بریم سراغ هله‌هوله‌های مختلف، جدیدا، نوستالژیکا، باحالا، عجیب‌غریبا،… ؛ هرچیزی که بشه اسمشو هله‌هوله گذاشت. حالا چرا هله‌زون؟ ترکیب هله‌هوله با Zone (محدوده، ناحیه، منطقه) یه هم‌چین چیزی بهمون داد، وگرنه خودمون اونقدر سواد داریم که بدونیم «حلزون» رو با «ه» نمی‌نویسن؛ داریم واقعا؟ نمی‌دونم. هدفمون از این اسم این بود خیلی باکلاس‌طور بگیم قراره سراغ هله‌هوله‌ها بریم. امیدواریم بخونین و استفاده کنین و از همه مهم‌تر این‌که لذت ببرین از این صفحه‌ی جدید. واسه شروع، سراغ یه نوشیدنی جدید تو بازار رفتیم. نوشیدنی مالت شمس لیمویی، اثری (انگار کتابه) از شرکت ایران برتر. این شما و این هم شمس لیمویی:

شمس لیمویی – هوله‌زون

بعد از ورود نوشیدنی‌های مالت طعم‌دار به بازار، یهو بازار پر شد از طعم‌ها و برندهای مختلف نوشیدنی که مالت می‌زدن و طعم عجیب غریب اضافه می‌کردن بهش. از طعم‌های معمول مثل سیب و لیمو و … شروع کردن و تا دوسیب نعنا و شیر نارگیل نعناع و کوکوسبزی داشتن پیش می‌رفتن ، که فکر کنم دیگه دست از نوآوری برداشتن (البته مطمئن نیستم) و به مسائل مهم‌تری مثل شمردن پول رسیدن. نکته‌ی جالب دیگه اسم‌هاشونه که اوایل یه ذره معنی‌دار به نظر می‌رسید و بعدش کم‌کم کار به جاهای باریک‌تر کشید. مثلا استفاده از اصطلاحات تخصصی رشته‌ی تحصیلی فرزندشون(بیت، بایت، بتا؟)، اولین کلمه‌ای که کودک دلبندشون برای مخاطب قرار دادن پرندگان و طیور به کار برده(جوجو؟)، جملات امری (کاسل برو – کجا بره؟) … .

فکر کن بعد از این همه سال که این همه دست تو بازار مالت زیاد شده، یکی بیاد یه محصول جدید بزنه و وارد بازار کنه؛ اونم نه تو تابستون، بلکه اوایل فصل سرد که این نوشیدنی‌ها کم‌تر مصرف می‌شه. این دوتا حالت داره، یا از محصولش زیادی مطمئنه و یا بازار هنوز سودآوری داره (البته ممکنه حالت‌های دیگه‌ای هم داشته باشه ولی من متخصص امور فروش و فلان نیستم و همون دوتایی که به ذهنم رسید رو گفتم )؛ که خوب با توجه به این‌که به نظر مردم دیگه اونقدری نوشیدنی مالت نمی‌خورن و الان راحت‌تر همه‌چی تو همه سوپرمارکت‌های پیدا می‌شه (به نسبت اون تب و تاب و شوری که ۲-۳ سال پیش براش بود) احتمالا گزینه‌ی اول درسته.

شمس لیمویی – نمای بالا 😀

شمس لیمویی چیزیه که می‌خوام راجع بهش بنویسم. منظورم هم از چیز، نوشیدنی مالته؛ که البته عنوان عصاقورت‌داده‌ایه، مخصوصا وقتی که نوشیدنی‌های مشابه رو ماها سال‌هاست به عنوان «دلستر» می‌شناسیم؛ که البته غلطه. یعنی یه اسم من‌درآوردی (شایدم با معنی) از یه شرکت بوده که تونسته به جای محصول استفاده بشه و این اتفاق چیز جدیدی نیست؛ مثلا استفاده از وایتکس(به جای سفیدکننده)، ریکا(به جای مایع ظرف‌شویی)، کلینکس(به جای دستمال کاغذی)، بسه دیگه، بازم مثال بزنم؟ باشه: زیراکس(به جای کپی)، گوگل(به جای جستجوی اینترنتی)، شلوار لی(به جای جین)، و …. ؛ و این فکر کنم یه موفقیت تجاری حساب بشه… بگذریم، من به اختصار، شمس صدا می‌کنم قصه رو اصلا.

حالا چرا شمس؟ اصلا چی شد که من شمس رو برداشتم از تو یخچال؟ خوب چون جدید بود و من معمولا چیزای جدید رو تست می‌کنم (با همین روش اگه مرگ موش رو هم بذارین تو یخچال، من تست می‌کنم؛ و احتمالا آخرین چیزی خواهد بود که تست می‌کنم). مخصوصا این‌که اسم عجیبی داشت البته نه به عجیبی اون چیزایی که بالاتر گفتم؛ عجیب از این لحاظ که اسم آشنایی در همین عرصه‌ست، فقط سال‌هاست که خبری ازش نبوده. علاوه بر اون، بسته‌بندیش هم با بقیه فرق داره. یه شیشه‌ی  با بسته‌بندی سبز(که مثل نوشیدنی‌های دیگه صرفا یه تیکه برچسب نیست که رو شیشه چسبونده باشن، بلکه یه پوشش سراسریه) با لوگو و نوشته‌هایی که یادآور محصولات قدیمی و پرخاطره‌ی ماها و نسل قبل ازماست. و گرنه کلا استفاده از لفظ «شمس» برای یه نوشیدنی واسه من زیاد قابل قبول نیست. چرا مثلا «خورشید» نه؟ یا حتی «آفتاب»؟ چرا «شمس»؟ خون آریاییت چی می‌شه پس ای نژاده‌ی کوروش بزرگ؟ اسم تازی؟ اونم تو سال ۱۳۹۱؟ بعد اصلا چرا باید یه نوشیدنی معنی اسمش آفتاب باشه؟ سایه که بهتره، حس خنکی می‌ده.

بعد از باز کردن و خوردن شمس لیمویی برای اولین بار، یه چیزایی رو حس می‌کنین و یه بخش‌هایی از حس چشاییتون قلقلک می‌شه که احتمالا براتون عجیب و جدیده و یه سری سوال تو ذهنتون درباره‌ش پیش میاد. مثلا چرا باید یه نوشیدنی مزه‌ش این‌قدرعجیب باشه؟ چرا باید مزه‌ی ماست و خیار بده؟ چرا یه ته‌مزه‌ی گس(که شاید اصلا حس نشه) خیلی خوب توش هست؟ و چرا حس خنکی به آدم می‌ده؟ خوب دلیلش اینه که توی این شمس  نعنا و لیمو هست (و من نمی‌دونم چرا رو بسته‌بندیش وجود نعناع یا ماست و خیار رو ننوشته بودن، البته انگار تو بسته‌بندی‌های جدید، اسم نعنا رو آوردن، گرچه من هنوز فکر می‌کنم دارن وجود ماست و خیارو از ما پنهون می‌کنن) و همین نعنا و لیمو(که تاجایی که من یادمه این ترکیب تو هیچ نوشیدنی ایرانی دیگه‌ای نبوده قبلا) باعث خنکی و مزه‌ی باحالشه. یه ذره گس بودنش هم جالبه گرچه به نظر من باعث می‌شه هیچ‌وقت حس یخ‌زدن رو از این نوشیدنی نگیری، حتی اگه لیوانتو تا یقه پر از یخ کرده باشی(برخلاف آب و نوشابه‌های معمول).

حالا چند هست این شمس لیمویی؟ ۱۲۰۰ تومن. درحالی که دو سه هفته پیش ۱۰۰۰ تومن بود و سوال اینه که چرا؟ اگه فرض کنیم هر سه ماه یه بار قرار باشه ۲۰٪ بره رو قیمت این محصول، تا آخر سال ۱۳۹۳ احتمالا باید کلیه‌تون رو بفروشین و اینو بخرین که واسه اون یکی کلیه‌تون مفید باشه. ۱۲۰۰ تومن به نسبت قیمت رقباش، قیمت بالاییه واقعا، ولی خوب طعم تک و خوبی داره.

داستان قیمت باعث شد که به این فکر بیفتم چرا از خودشون نپرسم دلیل این قیمت رو؟ و به ایران برتر زنگ زدم. خوشبختانه خیلی خوب و خوش‌برخورد بودن و از کار ما استقبال کردن و جواب سوالمونو دادن. گفتن که شمس لیمویی از بهترین عصاره مالت دنیا استفاده می‌کنه که از یه شرکت آلمانی میاد (مگه تو ایران عصاره مالت نداریم؟). نکته‌ی دیگه‌ای هم که بهش اشاره کردن این بود که شمس، شکر افزوده نداره و با قند خرما شیرین می‌شه و هیچ‌جور افزودنی‌ای هم نداره و این موضوعات باعث سلامت بیشترشه(گرچه من از وقتی یادمه همیشه همه‌ی خوراکی‌ها روشون نوشته می‌شد که نه رنگ مصنوعی دارن، نه نگهدارنده، نه افزودنی، نه …). راجع به اون یه ذره گس بودن هم ازشون پرسیدم، گفتن که به خاطر همون مالت مرغوبه اون طعم. قیمت بالاتر هم به خاطر همین سالم بودن و استفاده از بهترین مواد اولیه‌س.

حالا که به همه دلایل فوق، قیمتش ۱۲۰۰ تومنه، آیا می‌ارزه که آدم بره سراغش؟ بله حتما. اگه حتی سلامتی داستان براتون مهم نباشه و داشتن بهترین مالت دنیا براتون بی‌معنی باشه  و مهم نباشه قندی که توش هست طبیعیه یا کارخونه‌ای هم، با طعم عالی این نوشیدنی، و حس شادابی‌ای که به شما می‌ده، به خوردنش ترغیب می‌شین. که البته اگه براتون این نکات سلامتیش  مهم نیست، توصیه می‌کنم گاهی برین ورزش کنین چون احتمالا چاقین یا دارین به سرعت به سمتش پارو می‌زنین(البته پارو زدن کار سختیه احتمالا، دارین قل می‌خورین به سمتش).

شمس لیمویی – هوله‌زون

این نکته رو هم خارج از این متن اضافه کنم که پریروزا توی هایپرستار دیدم که شمس لیمویی رو با تخفیف می‌فروختن و باکس ۱۲ عددیش به جای این که ۱۴۴۰۰ تومن باشه، ۸۶۰۰ تومن بود که خوب به نظر من قیمتش خیلی خوبه. اگه مسیرتون می‌خوره از دستش ندید؛ گرچه من معتقدم که یه مقدار خیلی کمی، مزه‌ی شمس‌های الان نسبت به سری‌های اولشون عوض شده، ولی بازم خوبه و حتما می‌ارزه.

و اینکه همچنان رای دادن به هوله‌زون تو جشنواره وب ایران رو فراموش نکنین: +

8 دیدگاه دربارهٔ «شمس لیمویی – مجله آشپزی ساناز سانیا – بهمن ۱۳۹۱»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن