دابل چاکلت‌ها – بخش یکم

 

بعد از مدت‌ها، سلام!

نبودیم. ترکیدیم. چسب زدیم. دوباره نبودیم.

ولی الان هستیم 🙂

مدت‌ها قرار بود که اینو بنویسیم و هی نمی‌شد. این‌قدر این تاخیر طولانی شد که حتی تابستون هم تموم شد. حتی دومینو هم که دابل چاکلت نداشت، دابل چاکلت زد. مهم نیست. ماهیو هروقت از آب بگیری تازه‌س (یا بو می‌ده یا خفه می‌شه یا دستت بو می‌گیره یا لیز می‌خوره یا هربامزه‌بازی دیگه‌ای که می‌شه درآورد در این رابطه)

حالا چرا دابل چاکلت؟ چون بستنی نسبتا جدیدیه تو ایران(البته دلیل اصلیش اینه: چون من می‌گم :D).

قبل از شروع روضه، بد نیست یه داستان کوتاه بگم، فکر کنم خوندنش براتون جالب باشه:

داستان اینه که ما چند وقت پیش از شرکت‌های تولیدکننده‌ی دابل‌چاکلت خواستیم که اطلاعاتی که می‌خوایم رو راجع به بستنی‌هاشون بدن؛ که خوب کسی اقدامی نکرد در این راستا. بعد تصمیم گرفتیم خودمون باهاشون تماس بگیریم. نتیجه‌ی تماس‌هامون با میهن و کاله و دومینو این شد که دوتای اولی جواب ایمیل ما رو دادن و سوالای ما رو به خوبی پاسخ دادن و دومینو هم گفت اصلا دابل‌چاکلت نداره. گذشت از اون زمان، تا این‌که دو سه هفته پیش دوباره با دومینو تماس گرفتیم چون دابل‌چاکلت رو تولید کرده بودن دیگه. بعد از این‌که کلی تلفنی صحبت کردیم با روابط عمومیشون و به ما گفتن که جانب‌دارانه می‌نویسیم و اول گفتن از میهن طرفداری می‌کنیم (چون هایپیرال هویج میهن رو پست قبلی کار کرده بودیم نه بستنی هویجی اونا رو) و بعد گفتن که از کاله طرفداری می‌کنیم و داریم در حق میهن ظلم می‌کنیم (چون درباره‌ی بسته‌بندی دابل‌چاکلت‌ها تو کامنت‌های پست قبلی صحبت کردیم) و ما نفهمیدیم بالاخره از کی داریم طرفداری می‌کنیم، و بعد از این‌که گفتن ایمیل ما دفعه اول اصلا بهشون نرسیده بوده (تاحالا واقعا واسه من پیش نیومده بود که جیمیل به جیمیل بعد از سه ماه نرسه و هیچ پیغام خطایی هم نده)، این‌بار مطمئن شدیم که ایمیل سوالامون به دستشون رسیده و قرار شد تا دو سه روز بعدش جواب بدن که این دو سه‌روز هی عقب افتاد و تبدیل به دوهفته شد. حتی ما قرار شد یه شنبه‌صبح بهشون پیامک(!) یادآوری هم بزنیم که جواب بدن ایمیلو که ما زدیم و اتفاقی نیفتاد. البته امیدوارم بابت این مطالب نخوان از ما شکایت کنن چون یادمه لابلای حرفاشون گفته بودن که اگه مطلبی خلاف واقع بنویسیم می‌تونن از ما شکایت کنن(همین‌جا هم نکته‌ی خیلی جالبی بود که برخورد شرکت دومینو رو با یه سایتی که هله‌هوله‌ها رو بررسی می‌کنه نشون می‌ده. همه‌جای دنیا برای این‌که هم‌چین سایتی راجع به محصولاتشون بنویسه سر و دست می‌شکونن، اینجا اهرم زور رو به همه‌چی ترجیح می‌دن انگار). مطلب ما خلاف واقع نیست ولی هرچی فکر می‌کنم نمی‌دونم چجوری می‌شه به صورت محکمه‌پسند ثابت کرد که بعد از دوهفته جواب ما رو ندادن. می‌خواستیم این داستان رو به صورت یه پست جدا بذاریم که دیگه بی‌خیال شدیم. مطلب رو با جواب‌های میهن و کاله ادامه می‌دیم و معتقدیم دود از کنده بلند می‌شه.

و اما دابل‌چاکلت

تاریخچه

تاجایی که بنده (نویسنده‌ی این مطلب طبعا) یادم میاد، اولین بار دابل چاکلت رو کاله زد و یه مطلب هم درباره‌ش نوشتیم، این‌جا . یه مدت بعدش تمام شهر پر شد از تبلیغ دابل‌چاکلت میهن. از بیلبورد گرفته، تا اتوبوس‌ها،  هرجا چشم کار می‌کرد تبلیغ دابل‌چاکلت میهن بود. یه آن به خودت میومدی احساس می‌کردی میهن اسپانسر کل شهر شده. درباره تاریخچه‌ی دابل‌چاکلت تو دنیا، میهن می‌گه:

«دبل چاکلت یک طعم بسیار معروف و قدیمیه که  درانواع کیک ها، بیسکوییتها، شکلات ها و بستنی ها به کار میره (پیشنهاد میکنم تصویر دبل چاکلت روگوگل کنید).»

و اما جواب کاله:

« پاسخ این سؤال را می‌توان به دو بخش تقسیم نمود. بخش اول مربوط به تاریخچه دبل چاکلت در دنیا می‌شود که برای اولین بار شرکت یونیلیور برای برند مگنوم خود و برای بستنی های مگنوم‌تایپ خود طعم دابل‌چاکلت را استفاده نمود که این اتفاق هم در سال ۲۰۰۰ رخ داده است و از ویژگی‌های این محصول شرکت یونیلیوراین است که بستنی ایشان دارا‌ی بافت وانیلی و دو لایه شکلات می‌باشد که لایه اول در اصل سس شکلات و لایه دوم هم همان روکش شکلات می‌باشد.»

اما راجع به تاریخچه‌ی دابل‌چاکلت ایران هم جواب‌های جالبی دادن این دو شرکت. کاله:

« اما طعم دبل چاکلت در ایران که برای اولین بار شرکت بستنی کاله در تیر ماه ۹۰ این طعم را با تغییرات لازم و کاملا متناسب با ذائقه ایرانی تولید و به بازار عرضه نمود که این محصول هم با برند اسپیتامن وارد بازار شده است.»

میهن:

«این که اولین بار در ایران چه کسی بستنی دبل چاکلت رو تولید کرد مشخص نیست چون متاسفانه اطلاعات کاملی از قبل  انقلاب راجع به تولیدکنندگان بستنی و محصولاتشون  موجود نیست اما میهن از سال ۸۰ اقدام به تولید بستنی اوپتیما کرد که  مغز شکلاتی و روکش شکلاتی داشت در سال ۹۰ با تغییرات گسترده ای که در نامگذاری  محصولات میهن انجام شد بستنی اپتیما زیرمجموعه خانواده پریما قرار گرفت و برای مشخص شدن در این خانواده ، ناماختصاصی دبل چاکلت که بیانگر طعم آن بود برایش انتخاب  شد و بستنی وانیلیبا روکش شکلاتی شد پریما کلاسیک و همانطور که میدونید کلمه های کلاسیک ودبل چاکلت عام هستند و متعلق به شرکت خاصی نیستند.»

که البته واسه من سواله که اگه از سال ۸۰ شرکت میهن داشته دابل‌چاکلت می‌زده و طبق گفته خودشون دابل‌چاکلت یه طعم قدیمیه، چرا اسمشو از اول دابل‌چاکلت نذاشتن پس؟ و اگه چیزی که راجع به اوپتیما گفتن ربطی به دابل‌چاکلت نداره، چرا گفتنش اصلا؟ مهم نیست حالا.

یه توضیح این‌جا، همین اول کار بدم که شرکت‌های عزیزی که جواب ما رو دادن اعتقادی به نیم‌فاصله نداشتن و متنشونو من در این باره ادیت کردم. البته کاله جان که ماشالا «ی‌»هاش هم عربی بود و من همه‌ی «ی آخر»هاشو فارسی کردم. بعد هی هرروزم محصول جدید می‌دن واسه ما بیرون 😀

قبل از عمل

و اما بسته‌بندی؛ چیزی که به نظر من خیلی بحث برانگیزه تو حیطه‌ی دبل‌چاکلت‌های ایران، ولی بعضیا می‌گن حساسیت زیادی دارم نشون می‌دم و این‌جوری نیست که من می‌گم. حالا من چی می‌گم؟ من می‌گم بسته‌بندی کاله و میهن زیادی شبیه همه (تا حدی که من موقع خرید یکیشون، اشتباهی اون یکی رو برداشتم – نمی‌گم کدوم که الکی نگین طرفداری می‌کنم از چیزی!) و از اون‌جایی که تولید دابل‌چاکلت به اسم دابل‌چاکلت (فارغ از بحثی که تو بخش تاریخچه شد) رو اولین بار کاله شروع کرد، این شباهت‌ها، تقلید میهن حساب می‌شه! چرا می‌گم شبیهه؟ چون بسته‌بندی جفتشون تیره‌س و به سیاهی می‌زنه. جفتشون سمت راست، بالاشون یه رنگ قهوه‌ای داره و تیکه‌های شکلات روشه. جفتشون با یه رنگ روش گنده اسمشونو نوشته و به طور کلی تو نگاه اول نمی‌شه تمیزشون داد از هم. راجع به این داستان هم تو کامنت‌های پست قبلی کلی بحث شد(شدیدا توصیه می‌کنم اگه حال و وقتشو دارین بخونید +) و حرفای مخالفای من (که نفهمیدم از مسئولین میهن بودن یا نه) این بود که اولا میهن از قدیم دابل‌چاکلت داشته بعد یهو اسم و بسته‌بندیش عوض شده (چرا قبلا اسمشو دابل‌چاکلت نذاشته پس؟) بعد این‌که  میهن باعث افتخار ایرانه به خاطر صادراتش و شرکت رهبر بازار حساب می‌شه و معمولا شرکت‌های کوچیک از شرکت‌های بزرگ تقلید می‌کنن، پس کاله‌س که داره از میهن تقلید می‌کنه (من اسم این مدل استدلالو نمی‌دونم چیه. یعنی مودبانه‌شو نمی‌دونم چیه :D) و این‌که اصولا این‌که شرکت‌های ایرانی از یه شرکت خارجی بزرگ خارجی تقلید کنن خیلی منطقی و رواله (چرا واقعا؟ طراح و گرافیست کم داریم تو این مملکت؟) و کاله از مگنوم تقلید کرده (که اینم من هرچی سرچ کردم به این نتیجه نرسیدم. بسته‌بندی تکی مگنوم‌ها سفید بود هرچی دابل‌چاکت سرچ کردم) و چون میهن هم از مگنوم تقلید می‌کنه شبیه هم شده (نه خداییش؟ :/). من این حرفا رو می‌ذارم به حساب یه یوزر علاقمند به شرکت میهن، نه خود میهن.

جالب این‌جا بود اون مسئول شرکت دومینو که گفتم باهاش تلفنی صحبت کردم هم معتقد بود که ما داریم طرفداری می‌کنیم از کاله، و اصلا شبیه هم نیستن بسته‌بندیاشون، بعد گفتن اصولا بسته‌بندی توی ایران خیلی محدوده امکاناتش و مجبورن که شبیه هم باشن. بعد من ازشون پرسیدم که اگه این‌جوریه، چرا دابل‌چاکلت دومینو شبیه این دوتا نیست و کسی نمی‌گه تقلید کرده؟ که جوابی ندادن. و اما جواب خود میهن در این باره:

«نه فقط در ایران بلکه در تمام دنیا بسته بندی بستنی‌‌های چوبی لوکس با یک استایل طراحی می‌شن ، روی این بسته‌ها  برخلاف بستنی‌های ارزان‌تراز عکس محصول خبری نیست و برند یا ساب‌برند در اندازه ای بزرگ روی بسته قرار می‌گیره- مثل شرکت‌های آلگیدا و نستله – و همچنین در تمام دنیا طعم دبل‌چاکلت و یا شکلات‌های تلخ رو با رنگ‌های تیره نشون می‌دن هم در شکلات و کیک و هم در بستنی و این باعث میشه که همه بسته بندی‌های شکلات‌های لوکس تلخ و بستنی‌های دبل‌چاکلت و یا با شکلات تلخ به هم شبیه باشند.»

و اما جواب کاله در این باره:

«واقعیت این است که شرکت کاله رهبریت بازار(نه خداییش؟ رهبریت؟ کاله جان این کلمه رو از کجا آوردی؟ :D) در نوآوری و خلاقیت و ارائه طعم های جدید را در دست دارد و همانطور که در پاسخ سؤال قبلی نیز به آن اشاره گردید شرکت کاله اولین و برترین تولیدکننده این محصول می‌باشد ، برترین از این نظر عرض می‌کنم که رقیب حتی با کپ‌برداری (خداییش این کلمه رو هم من نشنیده بودم. اونم تو یه متن مثلا رسمی) هم باز نتوانسته که به ۲۰٪ شباهت طعم نیز دست پیدا کند، خوب کاملا بدیهی است که برای فروش این محصول دیگر نمی‌تواند به کیفیت محصول خود اتکا نماید و به همین دلیل سعی کرده تا یک تقلب واقعی را انجام دهد و نوع چینی اسپیتامن دبل چاکلت را به بازار عرضه نماید تا بلکه بتواند محصولی را به فروش برساند، کما اینکه اگر خودش هم اعتقاد واقعی به کیفیت محصول خود را داشت و تازه تبلیغات هم می‌نماید ، خوب تلاش می کرد تا بسته‌بندی را عوض کند(قربون جمله‌بندیت برم من :D).  ودر کل تلاش بنده بر این است که این نکته را به مخاطب برسانم که شرکت میهن با تقلب، عوام‌فریبی و قاب‌بندی بدنبال فروش محصول تقلبی خود می‌باشد و اینجاست که باید گفت : خدا پدر سنگ پا رو بیامرزه … »

چرا دومینو رو قاطی این بازیا نکردم؟ چون واقعا بسته‌بندیش فرق داره. عکس بستنیش رو روش انداخته. روش شعله‌های آتیش یا همچین چیزی انداخته. یه اژدها یا پلنگ هم مینداخت دیگه تکمیل می‌شد 😀

فکر می‌کنم همین الانشم زیادی طولانی شده و بخوام ادامه بدم، خوابتون می‌گیره. بقیه‌ش رو می‌ذارم واسه پست بعدی.

فقط قبل از اون اینو هم بگم لال از دنیا نرم:

۱- بستنی میهن و کاله، جفتشون تو فیس‌بوک فعالیت دارن. البته به اسم طرفداران بستنی میهن/کاله پیج دارن ولی به نظر می‌رسه یه چیز رسمی از خود شرکت‌ها باشه، چون فعالیت‌هایی که توش دارن فراتر از کار یه عده طرفداره (مخصوصا کاله، چون عکسای قرعه‌کشی‌هاش و حتی سفرشون به مناطق زلزله‌زده برای پخش بستنی و … هم توشه و من جای دیگه‌ای رو تو اینترنت پیدا نکردم که این چیزا توش باشه. البته میهن هم عکسایی از حضورش تو نمایشگاه‌های مختلف رو گذاشته)

پیج بستنی میهن تو فیس‌بوک: +

پیج بستنی کاله تو فیس‌بوک: +

برای دومینو هم کمی گشتم و به نتیجه نرسیدم. مرتبط‌ترین چیز به سرچم این بود: + 😀

توی توییتر هم بستنی کاله فعالیت داره انگار. ولی برای بقیه بستنی‌ها چیزی پیدا نکردم.

اکانت توییتر بستنی کاله: +

۲- از Rman عزیز بابت عکس‌های عالیش تشکر می‌کنم 🙂

13 دیدگاه دربارهٔ «دابل چاکلت‌ها – بخش یکم»

  1. آقا مطلب جالب بود و نثرش جوری بود که باحال بود خوندنش، فقط یه اشتباه تایپی داشت، اونم دقیقا آخرین خط و آخرین جمله از جوابیه میهن در مورد بسته بندی یادتون رفته فاصله بذارید بین دو کلمه : ” … بسته بندی‌های شکلات‌های لوکستلخ و بستنی‌های ….”

  2. دست شما درد نکنه . برای این همه زحمتی که تو جمع آوری اطلاعات کشیدی. اگه یه ذره به سیستم اداری ایران آگاه باشی می فهمی که چقدر سخته همین سوال کردن و جواب شنیدن از شرکت ها :-<

    به نظر من بهترین بخش متن که من با هاش هم عقیده بودم ،قسمت مربوط به بسته بندی بود که اونقدر اینا شبیه به همن که خداییش تشخیصش سخته.

    متاسفانه من فقط دابل چاکلت میهن رو خوردم. در نتیجه نظر خاصی در مورد تفاوت مزه و اینا نمی تونم بدم. ولی خب طعم میهن رو خیلی دوست داشتم ( شاید چون تا حالا کاله یا اون یکی رو نخوردم;) )

    یه انتقاد کوچولو، این که لحن متن دوستانه بود خوب بودوووو ولی من چون توقع یه نقد رسمی رو داشتم یکم جا خوردم اولش!

    همین دیگه
    منتظر پست های بعدی هستیم:دی

    1. اوه. مرسی از این همه فیدبک 🙂
      من هنوز سراغ مزه‌ها و تفاوت‌های ساختاریشون نرفتم. پست بعدی ایشالا

      راجع به لحن نوشته هم راستش از اول قرار بوده همین باشه. نمی‌خوام خسته‌کننده باشه و یا خیلی رسمی. راجع به هله‌هوله داریم حرف می‌زنیم، نه مسائل روز دنیای اقتصاد :دی

  3. سلام و من طراح پکیج اسپیتامن کاله هستم و می خواستم توضیح کوچکی در این مورد بدم. پریما در ابتدا پکیج قهوای داشت یعنی همون کمپینی که الان استندهاش جلوی فروشگاهها هست. پس از ورود اسپیتامن به بازار و پذیرفتن شکست کمپین تبلیغاتیشون خیلی زود پکیج مشکی رو که کپی از اسپیتامن بود دادند بیرون. با تشکر از همه دوستان دزد.

      1. bad az khoroojam az sherkati ke espitamen ro dar oonja tarahi kardam raftam be soraghe domino, va tah ro ham amade kardam ke didi vali bish az andaze modiriate bisavadi dasht va dar kar dekhalate bi mored mikard man ham ghat hamkari kardam va kar ro naforookhtam,

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن